اول دفتر/پای صحبت‌های بهروز وحیدی آذر، موسیقیدان- هایپرکلابز

اول دفتر/پای صحبت‌های بهروز وحیدی آذر، موسیقیدان- هایپرکلابز هایپرکلابز :

بهروز وحیدی آذر، هنرمند موسیقیدان و معلمی است که برای موسیقی آکادامیک این کشور، زحمت فراوانی کشیده است.
او در سال ۱۳۶۹ ارکستر مجلس و سمفونیک تهران را تأسیس کرد و خود رهبری آن برعهده گرفت که بعد از ۲۱ سال، امروز این فعالیت فرهنگی، متوقف شده است.
او همچنین، مؤسس ارکستر سمفونیک تبریز ۱۳۸۲ است که این ارکستر نیز بعد از ۵ سال، فعالیتش به تنفس موقت دچار شده است.
و بعد از همه اینها، ارکستر فیلارمونیک ارومیه که در سال ۱۳۹۰ به کوشش وحیدی آذر، قوام گرفت؛ بعد از یک سال دچار خاموشی ساز‌هایش شد.
بهروز وحیدی آذر، بعد از این همه، هنوز هم به افق روشن موسیقی این دیار دل بسته است. گفت و گپ کوتاه ما را بخوانید:

* جناب وحیدی آذر، جوانانی که زیر نظر شما در ارکسترهایی که مؤسس آن بوده‌اید، اکنون در دوران رکود این ارکسترها، چه می‌کنند؟

ـ بخشی در جریان‌های حرفه‌ای کشور مشغول کار هستند و بخش دیگر ـ حدود یک صد نفر ـ در کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیا و کانادا، مشغول ادامه تحصیل و مشغول فعالیت هنری هستند.

* یعنی در واقع در امتداد فرار مغزها، ما شاهد فرار ذوق‌ها هم هستیم؟

ـ باید به تلخی بگویم بله.

* چرا؟

ـ کشتی کشتی به ایران ساز وارد می‌شود و این واردات ارزبر و هزینه‌زا برای نظام اقتصاد ایران، بیشتر سودجویی را به ذهن متبادر می‌کند تا وسیله‌ای برای طنین موسیقی. بیشتر این سازها، متأسفانه سر از طاقچه و دکوراسیون منازل درمی‌‌آورد.

حتی بخش اعظم واردات ساز و آلات موسیقی که شامل ارگ‌های برقی و گیتار برقی است، تأثیر منفی در رشد عاطفی کودکان دارد و برای بهداشت روانی کودکان بی‌تردید مضر هستند و جالب اینجاست که از این سازها در کشورهای مبدأ و سازنده، چنین استقبالی که در کشور ما می‌شود، نمی‌شود!

* مسئولیت این واردات بی‌هدف و بی‌رویّه متوجه کیست؟

ـ قطعاً سودجویانی که برخی در بدنه بعضی از ارگان دولتی هم هستند و دلالی فرهنگ برای آنها بیش از فرهنگ سود دارد. من شاهد بودم که یک رئیس مجری موسیقی کشور، سازهای پیانوی به اصطلاح معروفی را وارد کرد که در تالار وحدت عرضه شد؛ با قیمت بسیار گزاف و چند میلیاردی. آن‌ وقت برای معرفی این سازها در تالار وحدت کنسرتی تشکیل دادند و دو پیانیست از کشوری اروپایی، این سازها را نواختند و جالب این بود که سازها تا پایان کنسرت، کوک از دست دادند!

نکته جالب‌تر اینکه، من در مهد و پایتخت موسیقی اروپا، این همه سازفروشی و آموزشگاه موسیقی ندیدم. این همه واردات ساز چرا باعث طنین موسیقی نمی‌شود؟ مشکل کجاست؟

* واقعاً مشکل کار کجاست؟ آیا به تعریف موسیقی برمی‌گردد؟

ـ ما واقعاً نیازمند تعریف صحیح و روشن از موسیقی هستیم. وقتی می‌بینیم ـ به قول یکی از مسئولان موسیقی صدا و سیما ـ از میان تولیدات صدا و سیما فقط ۱۵ درصد توانایی پخش دارند، پس باید نتیجه گرفت که بخش اعظم بودجه کلان موسیقی که در اختیار سازمان محترم صدا و سیماست، هدر می‌رود.و پرسش اصلی این است که آن ۱۵ درصد پخش شده یا به عبارتی روی آنتن رفته، چقدر در اذهان مردم، خاطره انگیزه شده است.

* هدف اصلی شما به عنوان موسیقدان چیست؟ تبلیغ موسیقی کلاسیک یا تمرکز بر پرورش جوانان؟

ـ تعلیم و تربیت جوانان. ما برای اجرای موسیقی هنری تلاش کرده‌ایم و قابلیت‌های شایسته‌ای را به وجود آورده‌ایم. توقع من این نیست که آنها صرفاً در زمینه موسیقی کلاسیک مشغول هنرنمایی باشند. چه بسا که بسیاری از آنها در خدمت موسیقی ملی بوده‌اند.

تلاش من این است که راهی برای موسیقی سالم باز شود. در جریان تکامل اجتماعی ما به عنوان خانواده موسیقی، همه را مورد خطاب قرار دهیم.

اگر می‌خواهیم کشورمان از لحاظ اقتصادی متکی به نفت نباشد، باید به زیرساخت‌های فرهنگی توجه کنیم. موسیقی چهره فرهنگ است، پس نمی‌توان بگویید که فرهنگ و هنر را می‌پذیریم ولی نمی‌خواهیم چهرة‌ او را ببینیم!

اگر موسیقی اینجاست که بازاری شده است، اتفاقاً ما هم در صف منتقدان موسیقی قرار می‌گیریم! اما تأکید من بر ترویج موسیقی مکتبی است. آن موسیقی که در خدمت جامعه باشد.

* با وجود اینکه یک کنسرت موسیقی، اعم از ملی یا کلاسیک، هنوز نتوانسته است در قالب پخش مستقیم سیمای ملی عرض اندام کند، کما اینکه مسابقات دسته سوم فوتبال پخش مستقیم می‌شود؛ چرا شما همچنان به جریان و آینده موسیقی دلگرمید؟

ـ عشق من را هدایت به آینده می‌کند. اما در آن مثال و مقایسه‌ای که گفتید، بگذارید برای قداست موسیقی، حرمت قائل شویم و بگویم که در شکل استاندارد ضبط تلویزیونی یک ارکستر سمفونیک، نُت پارتیتور، هم در برابر رهبر ارکستر قرار داده می‌شود و هم در برابر دیدگان هدایتگر کارگردان هنری یا تلویزیونی حاضر در کنسرت.

منبع :http://www.ettelaat.com/etiran/?p=49641

ارسال مطلب به هایپرکلابز

انتخاب كلوب :  
نوع مطلب :
ارسال مطلب

سایر مطالب از حسین عیدینی نژاد

از وسط برو - برگرفته از کتاب قلقلک - نویسنده:عزیز نسین ،برگردان:رضا همراه
داستان امان از مهمترین تصمیم زندگی - نویسنده سعید ثقه ای
درون دهکده آن شب؛ صدای غم پیچید - شعر كلاسيك «بهار حق شناس»
داستان کوتاه «آن روز اولش آفتابی بود» نويسنده «مجيد پولادخاني»
غمت می‌تونه شعرم و خیلی قشنگ‌ترش کنه - ترانه «عزيز عباسي»
مثل همیشه دیر رسیدم به زندگی - ترانه «امين پهلوان‌زاده»
دارم ذوب می­شم تو دلسوزی درد - ترانه«پريا تفنگ‌ساز»
گر بمیرم در غروبی خواهم مرد - شعري از «آتااول بهرام اوغلو» ترجمه«دومان اردم»
ناپدید می‌شه وقت از جهانم - ترانه «امين پهلوان‌زاده»
داستان «پروفسور پانینی» نویسنده «متیو گریگ»؛ مترجم «نگین کارگر»
مردي نشسته در خود، در ازدحام ديوار - شعر كلاسيك «پويا آريانا»
تکه‌هایش دستان منتظری را پُر خواهد کرد! - شعر آزاد «مهرنازسادات هاشمی»
با اولین نسیم ویران می شوم - شعر آزاد صادق آل موسوی
همین اندازه از من در این زندگی باقی مانده است که ... - شعری آزاد «سیده حدیث خوبرفتار»
ما وقتی عاشق می شویم به دریا می زنیم ( مونولوگ های ماهیگیر ) - شعري از «آیدین آراز» مترجم «سپیده رسولی»
درخت زیبای من! - شعری از «اورهان ولی» مترجم «مجتبا نهانی»
وقتی که بارون می زنه چترتُ گم کن و بیا - ترانه «سحر احمدي»
كاش اين دفعه پشت در باشي ... - تقدیم به همسران شهيدان مفقودالاثر - ترانه «مرضيه فرماني»
تمام سال پاییزه - ترانه «اميرحسين اميرحسيني»
شايد امروز دير است مادر ! بي تو اين روزها... - شعر كلاسيك «عادل حيدري»